Billeder‎ > ‎

Sommerhike 2013 Trop

4 seje spejdere og to ledere fra troppen ved Elbospejderne var på hike på Gandarm stien i Sønderjylland i sommeren 2013.
De gik over 6 dage omkring 75 km og så en masse spøndende steder på deres tur. Her er bilelder og dagbog fra turen.

START :
Start ved Spejderhuset
Så er vi klar til at tage af sted

6 Tropspejdere er i dag søndag den 07-07-13 startet på hike på Gendarmstien fra Padborg til Sønderborg. Tropspejderne skal være af sted til på lørdag og regner med at gå mellem 15 og 30 km hver dag.
Spejderne har telt med og bruger de natur lejrpladser der er anlagt langs stien.
Spejderne skal bære alt hvad de skal bruge på turen så deres rygsække vejede mellem 17 og 27 kg hjemme fra.

DAG 1:
Vi  kørte til Padborg og ankom omkring kl 14. Derefter provianterede vi, men glemte halvdelen (spejdere havde selv lavet indkøb). Derefter startede gå turen (ca 15 km), dog tog turen længere end forventet da vi havde mindre skader. En lille tak til de 'fucking' flinke mennesker omkring i Danmark: vi fik Nikoline sodavand, af nogle meget rare mennesker i Kollund. Derudover fik vi en opfyldning af vand hos nogle nonner nær vores lejerplads!:-) og ja det var rigtigt nonner, de findes!:-)

DAG 2:
Starten af gåturen her til morgen. vi kom lidt senere op end forventet, dog kom vi afsted til tiden:-)

Vi stod senere op end forventet, men kom kun et kvarter senere afsted. Morgenmaden bestod af havregrød med sukker. Vi har det meste af dagen gået langs stranden. Langs ruten har vi mødt mange mennesker, som har spurgt interesseret indtil hvorfor vi gik. Vi handlede ind til aftensmad (spagetti med kødsovs) i Gråsten. Vores sove plads for natten blev ved en marina, det giver gode muligheder for lette men dyre indkøb, toilet, badning (i hav), opvask og flot udsigt.
Dagens rute 15,5 km :-)
Lederen med de 26,4 kg. Vi spiser nu frokost og det kører bare overraskende godt!

Overnatter lige ved Marinaen - En marina er ikke værst, vi kan vaske op !:-)

Aften udsigten!! Vi ligger lige ved siden af en marina! Og vi har clearet det med dem :-) det er lækkert, men skyggefatigt;-)

DAG 3:
Vi stod op meget sent, omkring 8:30 og kom først på vej 10:50. Vi gik et par kilometer og måtte handle til aftensmad. I Brugsen fik en pige øje på Mikkels uniform, og kom senere ud til os og spurgte hvad vi lave, da hun selv var spejder. Vi fortalte at vi gik på Gendarm stien og hun syntes vi var meget seje;-) Vi gik videre og fandt efter 5 km et Teglværksmuseum, hvor vi brugte omtrent to timer. Vi besluttede at hvis vi skulle komme nogle vejen måtte vi hellere "ramme" vejene. Vi lagde en generel rute, hvor vi for måtte beslutte os for en af to sovesteder. Vi besluttede det sovested som var en kilometer længere væk, men som spare os for 10 km imorgen! Hele dagens tur endte op med 15 km ekstra i benene, så de er meget brugte! I morgen skal vi bare i mål, efter de sidste 7 km til øst for Sønderborg :-) Dagens person: Peter! Peter er fra Holland og er blaffet til Danmark. Han er meget venlig og syntes godt om Danmark! Han er en lille del af vores lejer i dag, i hans lille en mandstelt!:-

Lederen med de 2 rygsække
Aftenhygge ved bålet

Campsite. Peters enmandstelt og vores to fire mands :-)

DAG 4:
Klokken 8:00 var alle vågne. Vi vaskede Peters (vores lejer ven) bestik da vi alligevel var igang. Vi pakkede vores ting og gik videre mod Dybbøl og Sønderborg. I Dybbøl stoppede vi ved møllen og en skanserne. Vi tog et billede, fyldte vand og gik videre. Næste stop var for at handle til aften. Spejderne skulle selv finde noget og det blev til Jaka dåse mad. Derudover hjalp Morten og Jeppe en gammel dame i Rema. Efter handel af frugt og lidt slik gik turen til Sønderborgslot. Vi bruge godt to timer på slottet og fik frokost ved vandet. Derefter gik vi rundt i byen og fandt en stor fed vammel is, mellem 4 og 6 kugler! Efter Steffen var i touristiformation snakkede vi om vi skulle blive nær Sønderborg, eller vi skulle tage en bus mod Nordborg for at være tættere på Danfoss Universe. Vi tog bussen og er endt ved en shelter 2 km gang fra Danfoss Universe. Lidt skulder klap skal vi have;-)

Mikkel får lige lidt vandmelon
Ved Dybøl Mølle

DAG 5:
Steffen vækkede os ved 8 tiden og vi begyndte at lave morgenmad. Vi gik fra shelteren kl. 9 ca hvor vi gik over til Danfoss Universe. I Danfoss startede vi med at prøve og løfte en bil på 1500kg. Da vi kom ind i Danfoss begyndte vi at grave med tre gravkører. Da vi var færdig med at grave gik vi ind til særudstillingen speed, hvor vi skiftede hjul på en formel 1 bil, testede vores reaktions evner og bagefter kørte vi racer bil spil. Bagefter gik vi rundt til alle de små steder hvor man kan fx prøve at løbe i et hamsterhjul og se hvem der har lavet mest strøm.
Vi kørte på segway hvor efter vi så sciens show, hvor de lavede masser af skum og skød med en "gris". Efter science show gik vi over til burger factory, hvor vi spiste en burger. Da vi var færdig med at spise gik vi ind og så en 5D film. Så gik vi ind i den blå cube og var der i noget tid. Magnus tog hjem om eftermiddagen.
Bagefter lavede vi vand raketter af 1 1/2 liters flasker. Mikkel og Tobias vandt med 5 m over Morten og Jeppe. Herefter kørte vi segway to gange til og købte noget i butikken.
Vi nåede kun lige bussen tilbage til Sønderborg, hvor vi handlede i Netto. Vi mødte en vagabond som gav os en folder til ringridning. Så gik vi op til Maja som var kommet sejlende til Sønderborg hvor vi fik sodavand. Der efter gik vi ud i skoven, vi kunne ikke finde en teltpladse så vi fandt bare en plads og slog telte op. Begge telte blev sat op på 8 min. Det var alt for i dag.

Lederen må også gerne have lidt sjov, hvis han da eller kan finde ud af at styre
På seagway

Race - alle mod alle.

DAG 6 - sidste dag:
Vi stod op kl. 7.30 og fik pakket alle vores ting sammen og gik ind til marinaen. Her sad vi og ventede på at blive hentet. Mens vi ventede hentede Steffen rundstykker og kakao til os, det tog dog lidt tid før han var tilbage. Det var rigtigt godt med rundstykker til morgenmad. Da vi var færdig med at spise kom Steffens kone og søn også forbi. Da klokken var ca 11 kom Mikkels far og hentede os alle sammen og vi kørte hjem til Spejderhuset i Pjedsted. Så nu var det slut på en endnu god sommerlejr.

SMS fra en mor efter hjemkomsten:
Hej Steffen og Magnus. Vi fik en glad dreng hjem i dag. Jeppe synes det har været en rigtig god tur med en masse gode oplevelser. I skal have mange tak for alt det I gør for vores børn og al den tid I bruger på dem. I må have en rigtig god sommer og Magnus du må sige tak til din far for at skrive på Tingstedet og lægge billeder på nettet, så vi kunne følge lidt med på jeres tur.